פתח שירות

קראת על השירותים שלנו ואתה מעוניין לקבל שירות? נשמח לעזור

 

Share

תנאי שימוש למערכת שיחת הווידאו

שימ/י לב: המידע המופיע על מסך המחשב שלך עלול להיחשף לעיני הסובבים, ובכלל זה בני משפחה ו/או כל אדם אחר המצוי בקרבתך בעת השימוש במערכת.

 

בתום השיחה במערכת מוטלת על המשתמש/ת אחריות בלעדית להסיר את המידע, ו/או את נתוני הזיהוי, ו/או כל נתון אחר, אשר עלול לאפשר גישה למידע ו/או לשירות למי שאינו מורשה לכך. אני פוטר/ת בזאת את מדיקס מכל אחריות ו/או חבות בגין אי־ביצוע הסרה כאמור.

close
דף הביתבלוגיש מה לעשות: כך תתחילו להילחם בדמנציה כבר היום

יש מה לעשות: כך תתחילו להילחם בדמנציה כבר היום

22/08/2019 | מאת: צוות מדיקס
יש מה לעשות: כך תתחילו להילחם בדמנציה כבר היום

מחלת הדמנציה והשפעתה על איכות חיינו נמצאות במוקד העניין של מחקרים רבים. אף שהממצאים עדיין לא חד משמעים, מומחים מסכימים כי מספר צעדים פשוטים עשויים למנוע את התפתחותם של עד שליש ממקרי הדמנציה

פגיעה בזיכרון, בלבול, בדידות, קושי בתקשורת עם הסביבה, התקפי רוגז, שיקול דעת לקוי והידרדרות ביכולות הפיזיות – אלו רק חלק מהתוצרים של המחלות הנוירופסיכיאטריות הנמצאות תחת כותרת הגג "דמנציה". המחלות הללו משפיעות דרמטית לא רק על איכות חייו של החולה אלא גם על סביבתו הקרובה, והופכות את ההתנהלות מולו למשימה מורכבת פיזית ונפשית.

 

מספר החולים בדמנציה בישראל נאמד כיום בכ-150,000 ומספר זה צפוי להמשיך ולטפס בשנים הקרובות. דמנציה נחשבת לאחת התופעות הקשות ביותר במאה ה-21 בשל הנטל החברתי והכלכלי שהיא מביאה עימה. הצפי לעלייה המתמדת במספר החולים נובע מהעלייה הצפויה בתוחלת החיים. כפועל יוצא, מכוני מחקר רפואי ואוניברסיטאות משקיעים מאמצים הולכים וגדלים במחקר כדי ללמוד על מחלות הדמנציה, אבל לא פחות מכך על הדרכים למנוע אותן או לפחות לעכב את התפתחותן.

 

מחקרים מראים כי ניתן למנוע עד שליש ממקרי הדמנציה שצפויים להתפתח בגיל מאוחר. אז מה יודע המדע לספר לנו כבר היום על הצעדים שכל אחד מאיתנו יכול לעשות כדי להפחית את הסיכוי לחלות?

הקפידו על גירויים אינטלקטואליים

חוקרים שבחנו את גורמי הסיכון לדמנציה גילו כי מי שאינם בעלי השכלה על-יסודית לפחות, נמצאו כבעלי סיכון גבוה יותר לפתח דמנציה. ההשערה הרווחת היא שהשכלה מתקדמת מייצרת גירוי אינטלקואלי ומסייעת ליצירת קשרי נוירונים נוספים במוח. קשרים נוספים אלו משמשים למעשה כ"מאגר" שמגן על המוח מפני התנוונות ומקטין את הסיכויים להתפתחות המחלה.

 

בכדי להפחית סיכונים, כדאי לדאוג אפוא להשכלה רחבה ככל הניתן. גם לאחר סיום הלימודים, חשוב לשמור על גירויים קוגניטיביים שוטפים כגון קריאה על בסיס קבוע או האזנה להרצאות שמגרות את המוח, מייצרות "מאגר הגנה" ומעכבות את הידרדרותו.

הקפידו על לחץ דם נמוך, פעילות גופנית ותזונה נכונה

היצרות כלי דם במוח נמצאה אף היא כגורם סיכון לדמנציה. מטופלים שעברו פגיעת ראש טראומטית (שעלולה לגרום להצטברות נוזלים או עיוות הגולגולת וליצירת לחץ על עורקיקים במוח) וכן מטופלים שסובלים מלחץ דם גבוה, נמצאים בקבוצת סיכון – ונדרשים להיות במעקב רפואי כדי לנטר את מצבם בקביעות ולעקוב אחרי סימנים אפשריים להתפתחות המחלה.

 

הזיהוי של גורמי הסיכון חשוב למעקב אחר התפרצות המחלה בתחילת הדרך, ולהאטת ההידרדרות של הגוף באמצעות טיפול מתאים.

 

גם חולי סוכרת נמצאים בסיכון מוגבר לחלות בדמנציה, זאת בעקבות שני גורמי סיכון מרכזיים: רמת סוכר גבוהה בדם מעודדת היווצרות פלאק בכלי הדם שמובילה לטרשת עורקים (Atherosclerosis), ומנגד, סיפוק גלוקוז באופן לא יציב למוח (בשל מצבי היפוגליקמיה הנפוצים בקרב החולים המטופלים) עשוי להביא להרעלה שתפגע בנוירונים.

 

על כן, אחת העצות החשובות ביותר לצמצום הסיכון לחלות בדמנציה היא שמירה על תזונה נכונה ומשקל תקין, גם בקרב מי שאינם סובלים מסוכרת. בנושא זה נמצא כי דיאטה ים תיכונית ­– העשירה בדגים, אגוזים, ירקות ופירות – יעילה בצמצום הסיכוי למשקל עודף ולחץ דם גבוה, ולכן היא מומלצת.

 

פעילות גופנית בגיל השלישי נחשבת לגורם שמאט את הידרדרות המחלה גם לאחר התפרצותה, וכן מהווה גורם מפחית סיכון אפילו בקרב אנשים בעלי נטייה גנטית לחלות. היעדר פעילות גופנית, מנגד, עלול להביא להתפתחות מחלות כלי דם וכתוצאה מהן גם לדמנציה. החדשות הטובות הן שאף פעם לא מאוחר מדי להתחיל.

הקפידו על קשרים חברתיים

גורם סיכון שמהווה סימפטום מרכזי נוסף בהתפתחות הדמנציה הוא תחושת בידוד חברתית. ככל שאדם מתרחק מקשר בין אישי שמאתגר ומעשיר אותו, כך גדל הסיכון של הידרדרות בתפקוד המוחי. על כן, מומלץ להקפיד לשמר קשרים חברתיים ולפתח קשרים חדשים בגיל השלישי. מחקרים בנושא מצאו כי אין קשר בין שביעות הרצון מהאינטראקציה לבין ההגנה שהיא מקנה לנו בפועל. כך, למשל, גם שיחה עם המוכר במכולת או אפילו עם שכן לא אהוד במיוחד עשויה להספיק כדי לייצר את הגירוי המוחי הנדרש.

 

*** 

 

חקר הדמנציה נמצא עדיין בשלב בו רב הנסתר על הגלוי, אבל כבר כיום ברור שהמאבק במחלה מתחיל בגיל צעיר ונמשך לאורך שארית חיינו. ככל שנדע להפעיל את הגוף, לאתגר את המוח, ולשמור על שניהם מהידרדרות ופגיעה פיזית – כך נקטין את הסיכוי שלנו ללקות במחלה בגילאים מאוחרים.