פתח שירות

קראת על השירותים שלנו ואתה מעוניין לקבל שירות? נשמח לעזור

 

Share

תנאי שימוש למערכת שיחת הווידאו

שימ/י לב: המידע המופיע על מסך המחשב שלך עלול להיחשף לעיני הסובבים, ובכלל זה בני משפחה ו/או כל אדם אחר המצוי בקרבתך בעת השימוש במערכת.

 

בתום השיחה במערכת מוטלת על המשתמש/ת אחריות בלעדית להסיר את המידע, ו/או את נתוני הזיהוי, ו/או כל נתון אחר, אשר עלול לאפשר גישה למידע ו/או לשירות למי שאינו מורשה לכך. אני פוטר/ת בזאת את מדיקס מכל אחריות ו/או חבות בגין אי־ביצוע הסרה כאמור.

close
דף הביתבלוגמחשבות על שמיים כחולים ועל האוויר שאנו נושמים

מחשבות על שמיים כחולים ועל האוויר שאנו נושמים

מאת: צוות מדיקס
מחשבות על שמיים כחולים ועל האוויר שאנו נושמים

האם מגפת הקורונה עשויה לשנות עמדות בנוגע ל"רוצח" קטלני הרבה יותר, זיהום האוויר?

שוב הגיעה התקופה הזו בשנה, שבה, עם תחילת העונה היבשה בדרום מזרח אסיה, בוערים באינדונזיה יערות. השריפות הללו הינן מכוונות, ותכליתן בירוא שטחים, אך כאשר הן עוטפות את האזורים הסמוכים באובך סמיך – הן מהוות המחשה שנתית בולטת מדי לאיך נראה זיהום האוויר.

 

בניגוד לכך, באזורים אחרים באסיה מתפעלים התושבים משמיים כחולים, בהם הם יכולים לחזות לראשונה מזה שנים, זאת הודות למגיפת הקורונה שאחת מנקודות האור היחידות שלה היא השיפור באיכות האוויר. כשאנשים נשארים בבית, יש פחות זיהום אוויר והאוויר מתבהר.

 

על פי ארגון הבריאות העולמי (ה- WHO), כ- 90% מאוכלוסיית העולם נושמת אוויר שאינו עומד בסף הבטיחות המקסימלי השנתי, 10 מיקרוגרם למטר מעוקב. אף שמדובר בירידה מ- 94.2%, הנתון המקביל לשנת 2010, יתרונותיה אינם מפוזרים באופן שווה ברחבי העולם.

 

כמעט כל הירידה נרשמה בארצות הברית ובאירופה, שם נעשו מאמצים מרוכזים לעמוד ביעדי שינויי האקלים על ידי הפסקת פעילותן של תחנות כוח מונעות-פחם ושיפור תקני פליטות מזהמים רכבים. אך באסיה צריכת הפחם נמצאת בעלייה מתמדת וככל שהאוכלוסייה מתעשרת, רבים יותר קונים מכוניות.

 

בסוף יולי עדכנה אוניברסיטת שיקגו את מדד איכות האוויר הגלובלי שלה. על פי העדכון, זיהום האוויר הגרוע בעולם הוא בדרום אסיה. ללא שיפור במדד זה, צפוי כי תוחלת חייהם של תושבי ניו דלהי תפחת בשמונה שנים בממוצע.

 

גם המצב בדרום מזרח אסיה אינו טוב יותר. המדד מדרג את סינגפור כמדינה הרביעית בעולם מבחינת רמת זיהום האוויר. אבל אם תצליח העיר-מדינה לעמוד בהנחיות איכות האוויר של ארגון הבריאות העולמי, אזרחיה עשויים לזכות בתוספת של 3.4 שנים בממוצע לתוחלת החיים.

 

בירת אינדונזיה, ג'קרטה, יכולה להצליח אף יותר – אזרחיה ירוויחו 4.8 שנים נוספות!

 

רובנו מודעים היטב לכך שאוויר מזוהם מזיק לבריאות. אז מדוע לא נעשה יותר בעניין?

 

יתכן שתושביהן של הערים המזוהמות ביותר פשוט הסתגלו בהדרגה לירידה באיכות האוויר שהם נושמים – עד בוא הקורונה והשמיים הכחולים.

 

בערים אחרות, בהן השמיים נראו בהירים יותר, זיהום האוויר עשוי להיתפס כפחות מוחשי. עם זאת, בעוד שעישון נתפס כגורם מוות מוביל, על פי אוניברסיטת שיקגו, זיהום האוויר מסוכן בהרבה.

 

ככל שהחומר החלקיקי (particulate matter, PM) קטן יותר, כך גדלה הסכנה הטמונה בו לבריאות האדם. גודלו של חומר חלקיקי בשם PM2.5, למשל, קטן פי 60 משערת אדם. כשאנחנו שואפים אותו, הוא נכנס לא רק לריאות אלא גם לזרם הדם. שם הוא עלול לגרום לדלקת שמקרינה לכל חלקי הגוף וגורמת לבעיות בריאותיות שונות.

 

ארגון הבריאות העולמי טוען כי זיהום אוויר אחראי לשליש ממקרי המוות כתוצאה משבץ מוחי, התקפי לב וסרטן הריאות. הוא גורם נזק בטווח הקצר והארוך, לילדים ולמבוגרים כאחד.

 

בילדים, הנזק מתבטא בשלל בעיות, מאסתמה וסרטן ועד הפרעות התפתחות עצביות כאוטיזם. נשים בהריון המתגוררות באזורים מזוהמים מאוד מסכנות את עובריהן.

 

ויש גם לדבר על זוית נוספת הקשורה בנגיף הקורונה. מחקרים מראים כי סיכוייהם של תושבי אזורים שבהם האוויר מזוהם להידבק בנגיף, ואף למות מהמחלה שהוא מחולל, גבוה יותר. מחקר אחד הגיע למסקנה כי חומר חלקיקי מסייע לנגיף להתפשט באוויר. מחקר שנערך על יד חוקרים מאוניברסיטת הרווארד אפילו מעריך כי עלייה של 1 מיקרוגרם למטר מעוקב ברמת ה- PM2.5 מביאה לעלייה של 15% בתמותה מהמחלה בקרב מי שמתגוררים לאורך זמן באזורים עם זיהום אוויר.

 

יתכן שאפשר יהיה להפיק אי אלו יתרונות מהאופן בו הנגיף ממקד את תשומת הלב העולמית בבריאות ובאיכות האוויר שהשתנתה עם הסגרים. ממשלות ברחבי אירופה וארצות הברית ממהרות כיום לבנות נתיבי אופניים במטרה להפחית את תופעת השמנת היתר (באמצעות יותר פעילות גופנית) ולשפר את איכות האוויר (באמצעות הפחתת מספר כלי הרכב).

 

מילאנו, למשל, בונה 35 ק"מ של מסלולי אופניים, וסיאטל – 32 ק"מ. בסוף יולי הודיעה גם ממשלת בריטניה על השקעה של 2 מיליארד ליש"ט בתשתיות לנסיעת אופניים.

 

חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג' טוענים שאפילו בערים עם זיהום אוויר קשה, יתרונותיה הבריאותיים של פעילות גופנית באוויר הפתוח גוברים על ההשפעה השלילית שלה. על פי המחקר, בעיר דוגמת ניו דלהי, אדם צריך לרכוב על אופניים במשך יותר מחמש שעות בשבוע לפני שהסיכונים בשאיפה מוגברת של אוויר מזוהם (כתוצאה מהמאמץ) יגברו על היתרונות הכרוכים בשיפור הכושר הגופני.

 

אילו צעדים נוספים אפשר לנקוט כדי להגן על בריאותנו ועל החברה בכללותה? קניית מערכת לטיהור אוויר היא אפשרות אחת. רכישה של מכונית ידידותית יותר לסביבה מהווה אפשרות נוספת, כאשר אין אפשרות ללכת ברגל או לנסוע באופניים. ואכילת יותר ירקות ממשפחת המצליבים, כמו ברוקולי למשל, מסייעת בהמרצת פעולת אנזימי ניקוי רעלים שמפחיתים את רמות החלבון הדלקתי CRP (C-reactive protein).

 

ארגון הבריאות העולמי מציע להורים להרים את ילדיהם מעל גובה פליטות העשן של כלי הרכב כאשר הם עומדים בצמתים סואנים, על מנת שינשמו פחות אוויר רעיל. הארגון מתייחס לזיהום אוויר כאל הסיכון הסביבתי הגדול ביותר לבריאות בזמננו.

 

זיהום אוויר אינו מכיר בגבולות בין מדינות או בעושר. נקווה ששמי הקורונה הכחולים יראו לממשלות ולאנשים פרטיים כי ניתנה לכולנו הזדמנות של פעם בחיים לעשות משהו בעניין. אז בואו נעלה על אופניים, נאכל בריא יותר ונשפר את המודעות לסכנה!